Rijhulpsystemen, meer gemak achter het stuur en een verhoogde veiligheid. Dat zijn een aantal van de speerpunten in de auto-industrie wanneer het gaat om de toekomst van de auto. Maar waar nog veel meer aandacht aan besteed wordt, is het elektrisch rijden. De brandstofmotor moet het straatbeeld uit, al wordt er onderhand flink gesjoemeld met de doelstellingen. Geen autos op fossiele brandstof in 2030 is door veel autofabrikanten bijgesteld naar een aanzienlijk lager percentage. Jaguar gaat volledig tegen de trend in en wil in 2025 al uitsluitend elektrische autos op de markt zetten.

Hoe zit het nou met de toekomst van de auto? Gaat het nog steeds om elektrisch rijden en welke rol gaat de voorruit spelen in de ontwikkelingen?

Volledig elektrisch is het doel, maar wanneer weten we nog niet echt

De doelstelling van de Europese Unie was in 2030 uitsluitend nog elektrische autos nieuw op de markt te zien. Autos met een verbrandingsmotor moesten het straatbeeld uit zijn in 2030. Nu is daar aardig aan gemorreld. Zo wordt de hybride (op strikte voorwaarden) nu wel weer goedgekeurd en bestaat de kans dat er een 70%-norm ingesteld wordt. Veel onduidelijkheden en nog geen concrete afspraken dus, mede vanwege de coronaperiode met veel ongemakken en uitdagingen voor de auto-industrie.

Tegelijkertijd zal de elektrische auto hoog op de planning blijven staan. Zelfs met de uitdagingen blijft het verlagen van de CO2-uitstoot namelijk wél een doelstelling die gehaald moet worden.

30 miljoen elektrische auto’s in 2030

Eind 2020 lekte nieuwe plannen van de Europese Commissie uit, waarbij een nieuw streven genoemd wordt. Geen 0%-norm meer, maar een doelstelling van 30 miljoen elektrische autos op de Europese wegen. Dat klinkt als een fors getal, maar concreet komt het neer op een percentage van ongeveer 10%. Op dit moment zijn er namelijk meer dan 280 miljoen autos geregistreerd in de EU, in 2030 zal dit aantal boven de 300 miljoen liggen.

Om dit streven te behalen, zijn er twee factoren die een ontzettend grote rol van betekenis spelen. Enerzijds is dat de laadinfrastructuur (dit geldt overigens niet voor Nederland, dat al koploper is op dit vlak), anderzijds het aanbod aan nieuwe, elektrische en vooral betaalbare autos vanuit de auto-industrie. De coronapandemie (en vooral de coronamaatregelen zelf), hebben gezorgd voor een kink in de kabel.

Uit gesloten fabrieken komen namelijk geen autos rijden. De fabrieken die wel geopend zijn, hebben een probleem met de toelevering. Elektrische autos hebben namelijk vooral twee dingen nodig; chips en accus. De levering van juist deze twee basisonderdelen is zo goed als stil komen te liggen. De on-demand productie van deze onderdelen heeft een enorme achterstand opgelopen, waarvan we de aankomende maanden de gevolgen zullen ondervinden. Niet alleen op het gebied van de elektrische auto overigens, ook bij mobiele telefonie en laptops zullen de schappen leger zijn dan voorheen.

Heeft elektrisch rijden de toekomst dan nog wel?

Jazeker, alleen is nu duidelijk dat de strakke doelstellingen een te hoge lat waren en dat dit bijgesteld moet worden. De bal ligt nu bij de autofabrikanten, die het aanbod aan betaalbare elektrische autos op moeten schroeven. Dit zullen zij overigens zonder enige twijfel doen; met de uitstootnormen die opgesteld zijn, heeft een autobouwer als Volkswagen, Jaguar of de PSA-groep namelijk baat bij het verkopen van zoveel mogelijk elektrische autos, omdat er anders boetes op de mat komen te liggen.

Wat is de rol van de voorruit van de auto nou eigenlijk?

Gaat het om de toekomst van de auto, dan gaat het om gemak, veiligheid en optimaal kunnen rijden. Hierbij gaat de voorruit veel functies vervangen die eerder op het dashboard en middenconsole te vinden waren. Complete AR-taferelen worden genoemd, samen met essentiële informatie (bijvoorbeeld de routeinformatie, huidige snelheid, weersomstandigheden) die op de voorruit geprojecteerd worden. Wordt het dashboard door de voorruit vervangen? Grote kans van wel, want er zijn al tal van ontwikkelingen die hier duidelijk op wijzen.

Wanneer mogen we deze innovaties bewonderen?

Veel van de genoemde ontwikkelingen zijn op dit moment in de testfase. Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW zijn op dit moment verwikkeld in een race waarbij de voorruit als een head-up display (HUD) zal werken, waarbij de bestuurder helemaal niet meer op het dashboard hoeft te kijken. Goedkopere, innovatieve elektrische autos stonden voor 2021 op de planning, maar hier is vertraging in opgelopen; we verwachten dat het aanbod aan beschikbare modellen volgend jaar flink op zal lopen aangezien de plannen er al wel zijn, maar het nog wachten is op onderdelen en de mogelijkheden om daadwerkelijk te assembleren. 

Zwarte Coupés