Wanneer je ervoor kiest om een auto te gaan spuiten, komen er heel veel dingen bij kijken. Van voorbewerking tot het spuiten zelf, van nieuwe onderdelen voor de auto tot het afwerken van de verse lak. In deze blog gaan we het alleen over de voorbereiding hebben en de afwerking. 

De voorbereiding voor spuiten 

Bij de voorbereiding gaan we het hebben over één onderwerp namelijk schuren. Een belangrijke stap voor het spuiten van een auto is dat de auto goed strak geschuurd wordt. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Ten eerste heb je een goede schuurmachine nodig, dus het eerst wat je gaat doen is een schuurmachine kopen. Nadat je de juiste schuurmachine hebt gevonden die aan jouw specificaties voldoet, heb je ook nog schuurpapier nodig. Voor een auto heb je al snel veel schuurpapier nodig, dit komt doordat je in meerdere stappen moet gaan schuren. Je begint bij een groffe korrel schuurpapier en bouwt langzaam op naar een steeds fijnere korrel. Bij welke korrel je moet beginnen en eindigen is afhankelijk van de klus die je uitvoert. 

 

Voor het schuren zelf heb je in principe niets meer nodig maar veiligheid en gezondheid mogen niet achterwege blijven. Zo wordt sterk aangeraden om in een geventileerde ruimte te gaan schuren, wanneer dit niet mogelijk is kun je ook buiten gaan staan schuren. Het nadeel van buiten staan is dat het stof alle kanten opgaat en dat je afhankelijk bent van het weer. Wanneer het regent kun je niet gaan schuren. Daarnaast wordt ook sterk geadviseerd om een speciaal mondmasker te dragen, die geschikt is om te dragen tijdens het schuren. 

De afwerking van het spuitwerk   

Bij de afwerking gaan we het weer over een deel van de afwerking hebben, namelijk de auto polijsten. Om ervoor te zorgen dat de lak goed tot zijn recht komt en volledig krasvrij wordt, kun je het best de auto gaan polijsten nadat deze gespoten is. Uiteraard moet je er wel mee wachten totdat de lak goed genoeg is uitgehard. Om te gaan polijsten heb je ook weer een polijstmachine nodig en ook polijstpads. Polijsten is eigenlijk schuren maar dan heel fijn en met een ander doeleinde. Bij polijsten gebruik je op de pad namelijk polijstmiddel welke ervoor zorgt dat imperfecties uit de lak gehaald worden. Wanneer je hier geen gebruik van maakt breng je alleen maar schade toe aan de lak. Terwijl je de lak aan het perfectioneren bent.